”Mitt i alla livets nyanser”
Vad betyder Martin Lönnebos ord och uppfinningar för människor och i församlingar på olika håll i Sverige?
Vi har Frälsarkransen på många sätt hos oss i Kiladalens församling.
Vi har vandringen i Lunda kyrka med glaspärlor som av en församlingsbo har skapat. Konfirmanderna i församlingen har i många år använt sig av Frälsarkransen, och vid flera redovisningar har vi haft en krans av ballonger fyllda med helium. Vi har en krans i tyg, sydd av församlingens textilgrupp – den används i barnverks
Min första kontakt med Frälsarkransen var via boken Själen av Martin Lönnebo och med illustrationer av Eva Norén. Den kom ut 1999, och då köpte jag också radbandet Frälsarkransen, som var av trä.
Frälsarkransen talade till mig direkt, och sedan stötte jag på fler böcker om den. Jag gjorde också mina egna ”bönekort”, ett kort för varje pärla, för att påminna mig om deras betydelse.
<pUnder mina år som musiker och pedagog i Barnens Katedral i Karlstad blev jag ständigt inspirerad att skriva sånger. Det kunde hända mitt i stunden, tillsammans med barn. Dagarna fylldes med möten där musiken var förtecknet – jag var bland de allra yngsta med föräldrar, musiklek med förskolebarn, barnkör, föräldrakör, gudstjänster, aftonsång, temakvällar och dramatiseringar. Ofta frågade jag ba
Martin Lönnebo var en enastående predikant – han hade en existentiell förankring som gav budskapet både enkelhet och bråddjup. Den predikan han höll på Gärstads återvinningscentral i Linköping 1993 glömmer jag aldrig. Den blev början på en kristen miljörörelse, och nyckelordet i den var Jesus som de store Återvinnaren.
Under flera år när han arbetade i Uppsala var han en omtyckt lärare i
I mitt arbete som konfirmandkonsulent hade jag i sju år huvudansvaret för de nationella samiska konfirmandlägren som Härnösands och Luleå stift ordnade tillsammans. För ungefär 15 år sedan fick vi Martin Lönnebos och Verbums tillåtelse att utveckla en samisk version av Frälsarkransen. Pärlornas material hade en stark koppling till den samiska traditionen och kulturen, och de gjordes för hand av
Sommaren 2011 fick jag en idé. Det var som om någon knackade på min dörr och levererade en hälsning. Den sommaren målade jag, de tragiska händelserna i Norge påverkade min målning, och under ”levande ateljé” med mina vänner fick jag många samtal – jag målade tillsammans med andra som använder olika slags bönekransar. Genom målandet fick jag många insikter, både om mig själv och vem Gud är, och
Jag var blott 20 år när jag efter en längre vistelse i USA kom tillbaka till Uppsala. Några veckor tidigare hade Kyrkornas världsråds generalförsamling ägt rum där. Jag sökte mig till domkyrkan. Och där fanns den vid ingången, Martin Lönnebos inbjudande ljusglob, som redan hade blivit en så betydelsefull gåva till den ekumeniska världen. Jag tände där och då mitt första ljus, ett litet böneritu
Frälsarkransen har betytt mycket för mig under åren, och jag har använt den i en mängd olika sammanhang: vi har firat Frälsarkransen-mässa och gjort vandringar, jag har använt den i konfirmandundervisningen.
Ibland bär jag den själv som en påminnelse i vardagen. Den gör det lättare att med några få ord åter fokusera på det viktigaste i livet.
Några av förra årets konfirmander vill
När Sveriges Television skulle spela in sin första serie gudstjänster i studio, ”En plats för dig” med Martin Lönnebo, fick Ulla-Carin Börjesdotter och jag uppdraget att stå för musiken. Sedan gjorde jag också sånger till ”Hjärtats nycklar” med honom – det blev åtta Helgmålsringning.
Vid ett tillfälle gjorde vi ett ”Hjärtats nycklar”-program med kören i Ekensbergskyrkan där jag arbetade d
Livet är ett mysterium. Livet är fantastiskt och underbart, sårbart och skörstarkt. Livet är också smärtsamt och svårt. När vi gestaltar livet och talar om livet, så som det kan vara – med både de fantastiska livsperioderna och de svåra, knappt förståeliga eller uthärdliga – är Frälsarkransen ett hjälpmedel.
Konfirmander har fått göra sin krans, och vid varje undervisningstillfälle har vi
Efter trettioett års obruten kontakt är mappen med brev, kort, urklipp och inte minst konstnärligt utsmyckade kuvert från Martin Lönnebo omfattande. Jag vårdar den som man vårdar kärleksbrev ungefär.
2004 brevväxlade Martin och jag under sju månader i vetskap om att dessa brev skulle komma i bokform. På något sätt påverkade det säkert breven. Jag vet i så fall inte hur. Boken fick titeln
Den blå boken Frälsarkransen – Övning i livsmod, livslust, självbesinning och i att leva nära Gud dök upp som en present för många år sedan, och jag hade inte hört talas om dess författare eller pärlorna då.
När jag bläddrar i den nu fastnar jag i de många understrykningarna, klottret i marginalerna, Post-it-lapparna här och där. Jag återupptäcker de samtal som jag en gå
Frälsarkransen har följt mig under hela mitt vuxna liv. Och jag har följt den. Pärlor har lagts till, flera gånger. Frälsarkransen är inte statisk och inte lagisk. Därför har den fungerat för mig. Och jag har genom åren känt mig bekväm med att tala väl om Frälsarkransen just för att den rymmer frihet och kan användas på många olika sätt, alltid personligt.
Det går inte att överskatta den
Både ljuset och pärlan bär hoppet. Det återkommer jag till gång på gång när jag tänker på Ljusbäraren och Frälsarkransen.
Det är ett mycket skört hopp som många av de intagna som genomgått Försoningsgruppens försoningsprogram i anstalt bär i sina händer när de sätter ljuset i ljusbäraren i Kumlaanstaltens kyrkorum. Hoppet om att jag kanske ändå kan leva, får leva – trots vad jag gjort. De
I en åker mellan Lund och pilgrimsorten S:t Olof på Österlen ligger Frälsarkransen gömd. När Rut reste sig efter pausen under pilgrimsvandringen såg hon hur alla pärlorna i hennes älskade bönekrans låg på marken i gräset där hon suttit. Bandet hade brustit! Hon plockade snabbt upp dem alla, men Gudspärlan hittade hon inte. Den måste ha fallit ner i ett sorkhål.
Utan Gudspärlan är Frälsark
Under en kulen januarimånad 2021 skrev jag sånger för Frälsarkransen. Det var under en prövande tid för mig, personligen, och min tro var som ett senapskorn. Att snickra ihop både texter och musik blev ett bönearbete i sig.
Som musiker i Västerkyrkan i Lund hade jag senare den våren friheten att prova sångerna i våra sändningar på YouTube. Jag frågade Tobias Nilsson, numera organist i Sjö