Nytt mod i varje stygn

Broderitävlingen ”Råg i ryggen” har blivit en bok och en utställning.

Text Magdalena Wernefeldt
Bild Magnus Aronson
Emma Erikssons jeansjacka fick priset i kategorin ”mest kreativa bidrag”. Bild: Magnus Aronson

Skulle någon vilja vara med? Det var i mars 2021, och medarbetarna i Svenska kyrkans program Interreligiös praktik för fred – En värld av grannar utlyste broderitävlingen ”Råg i ryggen”.

– I våra möten med människor i olika sammanhang upplevde vi att det fanns en trötthet och ensamhet bland dem som ville samverka över religionsgränser, berättar Anna Hjälm som är programansvarig. När vi tog upp det i en avstämning med ärkebiskopen tyckte hon att vi skulle göra något för att ge oss alla ”råg i ryggen”. Efter livligt spånande landade det i en broderitävling.

Anna Hjälm. Bild: Therese N. Jonsson

Inspiration till samverkan

Var och en som ville vara med och tävla genom att brodera skulle välja ett av tolv citat från så olika källor som kyrkoordningen och den amerikanska spoken word-poeten Amanda Gorman. De hade samlats in från medarbetare och medlemmar i Svenska kyrkan – uppgiften var att förmedla inspiration till att samverka med människor av annan tro.

Att brodera knyter an till vår kyrkliga textila historia och till syföreningarnas roll, men också till en ny våg av unga och äldre som använder broderi som uttryckssätt och påverkansmetod. Filosofen Immanuel Kant betraktade handen som ”en förlängning av den mänskliga hjärnan” och som en länk mellan kropp och själ. Modern forskning tycks stödja den uppfattningen. I en intervju i DN säger handkirurgen och professor emeritus Göran Lundborg att forskare inom biologi och neurovetenskap ser en tydlig koppling mellan handens och hjärnans utveckling.

Sonja Liew vann Folkets pris för sin bonad. Bild: Maria Ivarsson

Leva med texten en stund

Nu var det varken Kants filosofi eller neurovetenskap som låg till grund för beslutet att utlysa en broderitävling, men bland En värld av grannar-medarbetarna fanns det förhoppningar om att just handens och hjärnans arbete skulle hålla samtalet om medmänsklighet och interreligiös samverkan igång.

– Själva broderandet är ett sätt att leva med texten en stund, säger Anna Hjälm. Att arbeta med en mening som sätter ord på något som är viktigt kan ge råg i ryggen både för den som broderar och för den som sedan får se alstret någonstans.

Maud Jonssons bidrag i flera tekniker. Bild: Magnus Aronson

”Det du ser hos andra finns hos dig”

När tävlingen avslutades i juni hade 66 bidrag kommit in. Många tävlingsdeltagare hade skrivit något om det de hade skapat och om sitt val av ord att brodera.

”Jag är ingen broderare, men inspirerades av er tävling och gjorde ett försök ändå. Citatet jag fastnade för tyckte jag passade bra på ryggen på en T-shirt, så att den som går bakom kan se det!” skrev Carina Kero Esberg i Kiruna.

Hon broderade orden ”Det du ser hos andra finns hos dig”.

Lena Lindblom i Skellefteå broderade ”Hela mänskligheten är Guds folk”.

Hon skrev:

”Jag har länge tänkt att vi behöver nya kuddar till vårt fikarum på Sankt Olovsgården, och nu blev det av. Jag har använt mig av ylle både i tyger och garn. Kanterna har jag sytt med langettstygn. Att få se dessa citat varje gång man ska ta en fikarast kan ju vara en god påminnelse när vi senare har våra olika möten med olika människor.”

I Farsta församlings broderade collage var nästan 90 personer delaktiga. Bild: Magnus Aronson

88 deltagare i ett bidrag

Petra Hall i Piteå skickade in flera bidrag. Med ett korsstygnsbroderi med orden ”Du har en värld av grannar” vann hon kategorin Bästa tolkning. Hon berättar att hon började skratta när hon upptäckte att en annan deltagare tänkt i samma banor som hon själv:

”… samma tanke slog oss – när vi öppnar vår dörr så finns världen utanför huset.”

Petra Hall. Bild: privat

Maud Jonsson i Valla skrev:

”Kul med broderitävling! Jag valde ’Allt levande färdas i samma ark’ av Jonas Löhnn. Väldigt talande för vår tid, tycker jag själv.”

Emma Eriksson. Bild: Jerker Rönnols

Samma ord valde Emma ”Elmer” Eriksson i Hökarängen. Hon skrev:

”Ett bra budskap bör bäras med råg i ryggen.”

Med sitt broderi på baksidan av en jeansjacka vann hon i kategorin Mest kreativa bidrag.

Farsta församling vann i kategorin Bästa funktion. Medarbetare besökte torg, parker och busshållplatser i församlingen och pratade med människor de mötte. Sammanlagt var 88 personer delaktiga på olika sätt i det collage av broderier som samtalen utmynnade i.

S:t Olovsgården i Skellefteå har fått nya soffkuddar tack vare tävlingen. Bild: Magnus Aronson

Integrationsmöjligheter

Ann-Catrin Johansson är handläggare på enheten för kulturarvsstöd vid kyrkokansliet i Uppsala och utbildad yrkesvävare och lärare i svenska, matematik och hantverk. Hon får frågan vilka tankar som bilderna på tävlingsbidragen väcker i henne.

– Det är fina tolkningar som visar på den härliga variation som finns inom det textila hantverksområdet när skaparglädje får fritt spelrum, säger hon.

Hon säger också att tävlingen ger en föreställning om de integrationsmöjligheter som hantverk och syföreningar kan innebära med möten över kulturgränser, åldersgränser och könsgränser.

– Textila traditioner har en lång historia där både tekniker, materialframställning och motiv har färdats över territoriella gränser i alla tider. Oavsett varifrån du kommer på vår jord kan vi förenas i olika delar av textila skapandeprocesser. Det går fint att kommunicera visuellt om läggsöm eller aviga maskor utan att vi talar samma muntliga språk eller har samma rötter i livsåskådningsfrågor.

Bild: Magnus Aronson

Vinnare i fyra kategorier

I augusti 2021 samlades juryn – biskop Karin Johannesson, Helena Ericsson som driver butiken och webbshopen Brodera mera, Jonas Eek som är opinionschef på Verbum och stiftsdiakon Karin Ahlqvist från Växjö stift. De utsåg vinnare i kategorierna bästa tolkning, mest kreativa bidrag och bästa funktion. Ett bidrag fick ett särskilt omnämnande, och vinnaren av folkets pris utsågs genom en omröstning på tävlingens webbplats.

De vinnande bidragen och ett urval av de övriga har fotograferats och blivit fotoutställningen ”Råg i ryggen – broderier för religionsfred”. Boken med samma titel ges ut på Argument förlag. Den fungerar som utställningskatalog och innehåller, utöver bilderna, korta reflektioner över de broderade orden.

___

Visa utställningen Råg i ryggen – broderi för religionsfred
Fotoutställningen består av tre fyrsidiga pelare i kartong. Varje pelare är två meter hög och tar upp en yta på 70 x 70 centimeter. Utställningen är utformad för att kunna visas till exempel i församlingshem, i kyrkor och på bibliotek. Den viks ihop och fraktas i tre lådor. Utställaren hämtar utställningen på närmaste Sensus regionkontor eller på överenskommen plats och köper också två exemplar av boken, Råg i ryggen – broderi för religionsfred, som fungerar som utställningskatalog.

Fotoutställningen bokas via Sensus regionkontor.
Malmö: jenny.prydal@sensus.se
Växjö: birgitta.axelsson.edstrom@sensus.se
Göteborg: mia.as@sensus.se
Stockholm: karin.sundin@sensus.se
Uppsala: magnus.andersson@sensus.se
Örnsköldsvik: noomie.wennstig@sensus.se
Boken ges ut av Argument förlag och går att beställa direkt från förlaget och i bokhandeln.

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.